Kategoriat: 
Tieteellinen artikkeli

Experiences and perceptions among health and environmental health authorities on the probability of food terrorism and food defence in Finland

|
Kirjoittajat:  Ruska Rimhanen-Finne, Janne Lundén

Tiivistelmä

Ruokaterrorismi on tahallinen teko tai uhkaus ruuan tai juomaveden tahallisesta saastuttamisesta kemiallisilla, biologisilla, fyysisillä tai radioaktiivisilla aineilla.

Selvitimme paikallisten ja alueellisten terveydenhuollon ja ympäristöterveydenhuollon viranomaisten kokemuksia ja näkemyksiä ruokaterrorismin todennäköisyydestä ja valmiudesta selvittää tapauksia. Vastaajat (n=54) edustivat 90 %:a (19/21) Suomen hyvinvointialueista.

Suurin osa vastaajista (89 %) oli sitä mieltä, että samoja havaitsemis- ja reagointijärjestelmiä käytetään epidemiaselvityksissä riippumatta siitä, onko epidemia aiheutettu tahallisesti vai tahattomasti. Todennäköisimpiä arvioituja terveysuhkia olivat taudinaiheuttajien lisääminen suurelle väkijoukolle tarjoiltuun ruokaan (74 %) ja puolustusvoimien saattaminen toimintakyvyttömäksi lisäämällä taudinaiheuttajia veteen tai ruokaan (74 %).

Viranomaiset arvioivat, että todennäköisyys ruuan ja juomaveden tahalliseen saastuttamiseen lisääntyy seuraavan 10 vuoden aikana. Ohjeita ruokaterrorismiin varautumisesta ei annettu 28 %:lla vastaajien toiminta-alueiden valmiussuunnitelmista. Ympäristöterveydenhuollosta vastaavien viranomaisten tulee varmistaa, että ruokaterrorismin ehkäisyyn on olemassa ohjeita ja että elintarvikeyritykset ja vedentoimittajat ovat tietoisia riskeistä ja varautuneita niihin.

Summary

Food terrorism is an act or threat of deliberate contamination of food or drinking water with chemical, biological, radionuclear (CBRN) or physical agents.

We studied experiences and perceptions of local and regional health and environmental health authorities on the probability of food terrorism and their preparedness to investigate such incidents. The respondents (n=54) represented 90% (19/21) of Finland’s wellbeing services counties.

Most respondents (89%) considered the same detection and response systems to be used in outbreak investigations irrespective of whether the event was intentional or unintentional. The most likely health threats considered were adding pathogens to food served to a crowd (74%) and affecting military operational capacity with pathogens added to water or food (74%).

The authorities delineated that the possibility of deliberate adulteration of food and drinking water would increase over the next 10 years. According to the respondents, 28% of the operation areas contingency plans did not include instructions on how to respond to food terrorism. The national food and water safety authorities should ensure that guidelines exist for the prevention of food terrorism and that potential targets, such as food business operators and water suppliers, are aware of the risks and protected.

Ydinkohdat

KEY POINTS

  • We studied experiences and perceptions of Finnish health and environmental health authorities on the probability of food terrorism and their preparedness to investigate food terrorism incidents.
  • The authorities considered food terrorism a current risk and estimated that the possibility of food terrorism will increase during the following 10 years in Finland. Instructions to combat food terrorism were not included in the contingency plans of all respondents’ operation areas.
  • The preparedness for food terrorism could be strengthened at the national, regional, and local levels in Finland.
Experiences and perceptions among health and environmental health authorities on the probability of food terrorism and food defence in Finland 1 Mt

Ruska Rimhanen-Finne

docent, veterinary epidemiologist, corresponding author

Janne Lundén

professor